Op de balans staan je activa en passiva, je bezittingen en schulden. Dat weten we allemaal. Er moet een zeker evenwicht zijn tussen beide kanten. Anders slaat de weegschaal door. Balans is nodig op verschillende fronten, zoals inspanning en ontspanning, inkomsten en uitgaven, geven en nemen, doen en laten. Afgelopen periode – vanaf de zomer ongeveer – is voor mij duidelijk geworden dat de balans op allerlei gebieden zoek is. Zo is er een tekort aan arbeidskrachten, staan salarissen onder druk en is er een exorbitant uitgavepatroon van de burger vanwege alleen maar stijgende prijzen van voeding en energie. De overheid heeft te maken met extra inkomsten door energiebelastingen en moet de afweging maken of Groningen weer opengaat of dicht blijft. Ondertussen zijn er “groene” energieproducenten die garen spinnen bij de energiecrisis. Dit zijn nog maar een paar voorbeelden van zaken die uit evenwicht zijn. Ik kan nog wel even doorgaan zo. De balans is dus, als ik het zo mag zeggen, best wel zoek…

Wat doet de ondernemer binnen het mkb? In mijn directe omgeving, zoals in mijn netwerkclub BNI, wordt behoorlijk optimistisch naar voortgang gezocht en gekeken hoe we met z’n allen het hoofd boven water kunnen houden. Dat zit nu eenmaal in de aard van de middelgrote en kleine ondernemer. Die zit niet stil want hij ziet de noodzaak van handel die nooit stopt, maar altijd doorgaat. Ik heb het al eerder geschreven: handel is als water dat stroomt waar het (eigenlijk niet) kan gaan. En als de stroom opdroogt, wat zomaar eens zou kunnen gebeuren, dan ontstaan er andere bronnen. Waarom? Omdat de natuur altijd haar balans zal vinden. Het klimaat in ons land wordt, net als in de ons omringende landen, steeds warmer. Tegen het tropische aan. En dat zie je nu in de handel ook. Als mieren zoeken wij onze weg om dóór te kunnen. Zoals een bakker zegt: brood moeten mensen elke dag eten, dus er is altijd werk voor ons. Maar niet meer op dezelfde manier. Vroeger bakten zij in ovens gestookt op hout, daarna op houtskool, turf, kolen, olie en gas en nu elektrisch (hoewel die prijs aan gas vastzit). Dus zou brood bakken in ovens op wind mogelijk zijn? Moet kunnen. Misschien wel op waterstof.

Balans, het blijft zoeken naar een wankel evenwicht…

Walrick

Dit artikel is uitgekomen in OnderNamen magazine editie: Herfst 2022