Laden Evenementen

De Amerikaanse pianist Ted Rosenthal begon op jonge leeftijd op het gehoor te spelen. Hoewel jazz de belangrijkste passie van Rosenthal was, waren er in die tijd beperkte mogelijkheden om jazz op conservatoriumniveau te studeren. Omdat hij ook voldoening en plezier vond in klassieke muziek, volgde hij klassieke pianostudies aan de Manhattan School of Music.

Rosenthal was de winnaar van de Thelonious Monk International Jazz Competition in 1988, die zijn carrière als soloartiest lanceerde. Rosenthal toerde begin jaren 1990 met het laatste Gerry Mulligan Quartet, nam drie cd’s op met Mulligan en trad op tijdens grote jazzfestivals over de hele wereld. Als sideman trad Rosenthal op in kleine bands onder leiding van Art Farmer, Jon Faddis, Phil Woods en Jay Leonhart. Hij trad ook op met Wynton Marsalis en het Lincoln Center Jazz Orchestra, de Carnegie Hall Jazz Band, het Westchester Jazz Orchestra en het Vanguard Jazz Orchestra.

Rosenthal heeft ook als leader tien cd’s uitgebracht, die nieuwe methoden en afwijkingen van grote Amerikaanse normen, jazzmelodieën en klassieke thema’s bevatten, evenals zijn oorspronkelijke composities. Zijn vermogen om zowel de creatieve als de analytische aspecten van jazz te communiceren, vertaalt zich van de muziektent naar de educatieve arena: hij bekleedt facultaire functies aan de Juilliard School, Manhattan School of Music en The New School.

Line up:
Ted Rosenthal – piano